Rolig fakta du inte visste om Formel 1

Formel 1 är den mest tekniskt avancerade bilsporten och det ställs otroligt höga krav på bilarna. Formel 1-bilens däck är breda vilket reducerar farten något, men ger dem även ett bättre grepp i asfalten. När däcken har ett vått underlag så kan de i praktiken få 250 liter vatten att försvinna, i sekunden! Däcken tål även otroligt hög värme och efter ett lopp kan temperaturen uppgå till 120 grader Celsius. Det finns massor av intressanta fakta inom sporten och nedan följer några av dem.

En farlig och olycksdrabbad sport

En formel 1-förare utsätts för enorma krafter och det ställer höga krav på utrustningen. En av de viktigaste skyddsåtgärderna är hjälmen. Den är konstruerad för att kunna tåla både tuffa tag och värme. Vissa är konstruerade för att under kortare tid kunna motstå temperaturer upp till 800 grader C, utan att de blir mer än 70 grader invändigt.

På grund av olycksrisken används nummer 13 väldigt sällan inom bilsport och särskilt inom racing. Formel 1 är inget undantag utan numret undviks också här, även om det ses lite då och då. Exempelvis använde Pastor Maldonado numret under säsong 2014.

Ett tekniskt underverk

Med formel 1-bilrattens häftiga utveckling syns verkligen hur tekniken avancerat genom åren. Till skillnad mot andra bilar så sköts de flesta funktionerna just via ratten. Ratten har flera knappar där föraren i stort sett kan kontrollera bilens alla funktioner. Enbart ratten på en formel 1-bil kostar cirka 250 000 kronor.

Även själva bilen har massor av teknik och nya material som kevlar och kolfiber. En häftig upplevelse för dem som streamar eller tittar på annat vis är att kunna följa förarna med hjälp av GoPro-kameror som är installerade i bilarna.

G-krafter och viktförlust

f1G-krafter är en typ av accelerationskraft som påverkar kroppen på olika sätt. En formel 1-förare kan uppnå 5G vilket innebär att trycket blir 5 gånger deras kroppsvikt. Under ett lopp kan en förare tappa hela 4 kilo. Därför finns en inbyggd vattenflaska med ett slags sugrör i bilarna som förarna lätt kan dricka ur för att inte påverkas mentalt.

Det är inte bara föraren som tappar vikt, utan även däcken väger mindre efter ett lopp. Ett däck är konstruerat för att klara cirka 120 kilometer och snurra 50 varv i sekunden. När det är förbrukat har det minskat ett halvt kilo i vikt.

Rivalitet mellan stall

Formel 1 har sina rötter i Europa. Det var på 20- och 30-talet som det utvecklades från Grand Prix och blev en egen sport. Just ordet formel kommer från de regler som omfattar både förare och bilar. Eftersom teknologin är så avancerad så tävlar inte enbart förare mot varandra utan det tävlas även mellan “stall”.

Varje medlem i teamet är viktig och under ett formel 1-lopp så måste däcken bytas mitt i tävlingen. Det snabbaste däckbytet som gjorts gick på 2,05 sekunder och utfördes av Mark Webbers Red Bull-stall. Ett normalt depåstopp brukar annars gå på mellan 3 och 4 sekunder.

Formel 1 – ständigt i utveckling

Varje bil består av cirka 80 000 komponenter och kostar i snitt 60 miljoner kronor. Sporten utvecklas ständigt i och med ny teknik och att den har många fans. Den lockar både bilintresserade och dem som ser en chans att vinna pengar via betting. Det är inte enbart män som tävlar i sporten även om det inte finns en separat liga för kvinnor. Den första kvinnan som körde ett formel 1-lopp var Maria Teresa de Filippis och året var 1958. Hon placerade sig bland de tio främsta.