Intressant fakta om MotoGP motorcyklar

motogp

Du har antagligen förälskat dig i denna typ av fordon eftersom du ser hur kraftfulla de är och hur fantastiska de ser ut när de körs under racet. Tyvärr har vi lite dåliga nyheter för dig. Varenda motorcykel du ser under racet är en prototyp och finns inte på marknaden idag. MotoGP återvänder till Finland 2019
men än så länge kan inte allmänheten köpa den eller köra den på publika vägar.

Detta är en MotoGP-motorcykel

Motorcykeln väger vanligtvis dubbelt så mycket som en normal fullvuxen man. Vikten ligger ofta på 160 kilo och utvecklar nästan 250 hp. De är vackra eftersom varenda en av dem är handbyggd och anpassad enligt förarens specifikationer. Strokemotorer är inte tillåtna i den här sporten. Den maximala förskjutningen på motorn är 1000cc och den kan ha högst fyra cylindrar.

Den genomsnittliga hastigheten är ca 160 km/h, men under ett race kan det gå upp till hela 514 km/h . De flesta kan inte föreställa sig hur snabbt dessa maskiner kan gå.

En specialtillverkad motorcykel

De flesta som gillar motorsport vet att det finns många olika motorcyklar som tillverkas specifikt för tävlingar och uppvisningar. 2018 öppnas tävlingsklasser för elmotorcyklar och även i detta race kan vi förvänta oss att se en hel del specialtillverkade fordon på banorna. GP-cyklar har många delar som enbart används en enda gång.

Däcken måste slängas efter varenda race eller tävling eftersom de är mjukare och klibbigare än vanliga däck och därför inte klarar mer än en körning. Detta är för att de ska hjälpa förare att få ett grepp som ser till att deras cyklar inte glider av banan i kurvorna.

Kolfiberbromsar och inget antiblockeringssystem

En av de mest häpnadsväckande detaljerna med GP-cyklar är den externa startmetoden. Det går inte att använda någon elektrisk start på en GP-cykel, utan den måste startas externt. Även växellådan är annorlunda jämfört med en vanlig, den är nämligen upp och ner och man måste använda nedväxling för att öka växlarna. Någonting annat som är annorlunda än vanliga motorcyklar är att det inte finns något antiblockeringssystem på en GP-cykel.

Trots att det låter farligt och galet måste man inse att en förares talang bäst visas upp utan antiblockeringssystem. Det bästa sättet att sakta ner från 321 km/h till 96 km/h är att använda kolfiberbromsar. Dessa är otroligt svaga när de är kalla.

Krävande för föraren

red motoDe förare som hanterar en GP-cykel förlorar upp till två liter svett under ett enda race. Detta sker på grund av en kombination mellan den enorma stressen och den intensiva fysiska påfrestningen som gör att föraren förlorar enorma mängder vatten. Självklart blir det även värre om racet sker i hög temperatur och fuktighet.

För att skydda sig använder de flesta förare känguruläder vilket gör att de kan röra sig smidigt. Det är bara är 3-5 mm tjockt, men ändå riktigt tufft och säkert. De bär även annan skyddsutrustning för att alla kroppsdelar ska skyddas under racen som går i otroligt hög fart.

Missa inte årets säsong

Motorsportfantaster drömmer självklart om att få köra detta underverk och med tanke på att denna klass är motorcyklarnas motsvarighet till Formel 1 från bilsporten är det inte så konstigt. Snabbare än så här går det inte att köra på två hjul och visst är det en hisnande känsla att få uppleva kraften från MotoGP i ett race, framförd av en riktigt duktig förare. MotoGP-säsongen är igång från mars till november så om du vill uppleva MotoGP IRL ska du passa på att besöka ett race i Europa under denna tid.